Låta barn vara barn.

Har under dagarna läst flertalet bloggar där bloggaren/bloggerskan skriver om Genus och könsroller. Deras åsikter  (som jag respekterar) om hur man klär sina barn är att man inte ska snöa in på detta med att flickor är rosa med klänningar och pojkar är blåa med långbyxor och skjorta med dödskallar på. Utan man ska klä barnet i vad barnet vill och inte påverka barnet i deras val. Även om barnet knappt är ett år gammal. Vilket resulterar i att barnen får helt fel uppfattning. Pojkarna går till dagis i rosa långklänning och flickorna i går i pojkkläder.

Jag ska inte göra ett lång inlägg om detta utan vill bara få fram min åsikt i detta. Jag vill gärna veta hur skolgången blir för den stackars pojken som kommer till skolan i klänning. Jag vet vad mobbning vill säga. Klart att man inte ska låta barnet bli en i mängden men man behöver inte utmana ödet och barnets psyke genom att göra en pojk till flicka. Låt barnet ha vilka kläder den vill men fan låt det inte gå till överdrift.


Ett barn är ett barn men också en flicka och en pojk som ska växa upp till man och kvinna. Vi ska kunna fungera i vårat samhälle och vi vill väl inte att psykisk ohälsa ska öka pågrund av att barnen blir mobbade i skolan för att  mammorna klär barnet i klänning eller andra inte könsneutrala kläder.

Precis!


Detta är en flicka, klädd i rosa och jag tror att hon kommer att blir en stark kvinna i framtiden. Älskade lilla Tuwatrollet.


Kommentarer
Postat av: Sara

Håller med dig till 100%! Såg en blogg där en pojkbebis hade strumpbyxor med hjärtan liksom... Hallå, vad händer?

2011-05-26 @ 14:27:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback