Svar på alla frågor.

Här kommer svaren på alla frågor ni ställde på frågestunden. Kan tala om att jag kommer aldrig dölja något eller ljuga om något i min blogg. Så här kommer sanningen som ibland är jobbig, ibland pinsam och ibland väldigt rolig.

Marias frågor:



När fick du reda på att du var gravid?
Jag började misstänka det strax innan studenten och fick reda på att jag väntade barn den 9e juni 2010. Då var jag knappt en månad in i graviditeten.

Var det planerat?
Nej Tuwa är inte planerad. Det blev en stor chock när jag fick reda på att hon var i min mage, trodde inte på det pågrund av många personliga saker.

Hur upplevde du graviditeten? Mådde du illa, foglossning, etc?

De första veckorna i Graviditeten så hade jag fruktansvärd huvudvärk, var jättetrött och drömde jättekonstiga drömmar. Sen var det lungt i flera månader. När jag gick in i åttonde månaden så fick jag hemskt ont i kroppen, huden på magen sprack och började blöda. Upplevde inget illamående men var hemskt trött. Hade väldigt mycket förvärkar som gjorde hemskt ont. Annars så upplevde jag den delen av graviditeten som positiv och ganska mysig.

Hur upplevde du förlossningen?

Förlossningen var väldigt tuff för mig. Den tog tre dygn, starka värkar, blödning och ingen sömn. Tråkigt nog så skickade dom hem mig varje gång jag kom in, vilket slutade med att jag knappt orkade föda fram henne. Trötthet och smärta är ingen bra kombination. Trots det så upplevde jag att jag fick mycket hjälp och stöd, positivt. När jag väl fick krystvärkar så gick det alldeles för fort och då kunde jag inte hålla emot och då kom hela Tuwa ut som en boll och då sprack jag väldigt mycket. Det hemska kom sen när jag skulle bli sydd och blev sydd mot min vilja utan bedövning. Trots allt så är det bästa jag gjort i hela mitt liv!

Varför heter Tuwa Tuwa?

Jag och Oscar ville att barnet skulle ha ett fornnordiskt namn så då sökte jag lite på nätet och hittade Tuwa vilket vi båda gillade. Vi hittade även ett fint pojknamn som stannar kvar hos mig ifall det skulle bli ett barn till. Hihi.

Du valde ju att inte ta reda på kön innan, hade du nån känsla om det var en tjej eller kille när Tuwa var i magen?
Ja jag trodde hela tiden att det var en kille i magen trots att jag både drömde om henne(i mitten av graviditeten så drömde jag att jag plockade fram en flicka ur min mage, som liknade Tuwa på pricken. Lekte lite med henne och stoppade sen tillbaka henne in i magen). Kallade bebisen för hon när jag inte tänkte mig för. Fick en chock när jag såg att det var en flicka som jag hade krystat fram. Men det blev ju bra ändå. haha

Hannas frågor:

Har du fått någon sorts förlossningsdepression?
Direkt efter förlossningen så fick jag stark ångest och var mycket ledsen väldigt länge. Hade inga problem med att ta till mig Tuwa men jag var väldigt ledsen över att förlossningen var så svår och att det inte gick som jag ville. Trodde att jag var starkare än jag var. Det tog nästan två månader innan jag kunde vara riktigt glad igen.


När du var gravid och upplevde att alla tyckte du gjorde fel; hur tänkte du för att fortsätta orka?
Jag tackar den högre makten att jag är så envis. Jag gav mig sjutton på att inget skulle få sänka mig och att jag skulle klara det. Jag ville så gärna att folk skulle se att jag kunde klara mig själv. Kärleken till den lilla som växte i magen var starkare än allas hotfulla och elaka ord.. och se så bra det blev. Man ska aldrig sluta kämpa!

Dianas fråga:

Nu när du varit mamma ett litet tag, är du rädd för att i framtiden göra samma misstag som jag vet att jag har gjort och som jag önskar att jag kunde göra ogjorda?
Nej det är jag inte efter som du gjorde det för att du var rädd, chockad och ledsen. Du ville inte att jag skulle göra det svårt för mig. Du gjorde det för att du är min mamma och av omtanke. Sen att vi bråkade och slogs i flera månader det var tråkigt och det är en tid jag helst vill glömma. Det hände så mycket i familjen och vi gick nog alla sönder inombords. Jag är så lycklig över att vi hittade tillbaka till varandra igen och fick en mycket bättre relation än innan. Jag hoppas att jag ska ha detta i tanken när det i framtiden kanske blir min tur att bli mormor och kanske kunna ta det lite lättare och se att det kan lösa sig.

Idas fråga:

När fick du reda på att du va gravid ?
Som jag redan har skrivit så fick jag reda på det den 9e juni.

Carros fråga:

Förlossningen, gör det så ont som alla säger?
Det gör inte så ont som alla säger.. det gör ondare. haha Hade jag vetat hur ont det skulle göra så hade jag aldrig gjort det. Men slutresultatet är vackert. Det är lätt värt det, det är bara att bita ihop och ta den smärtlindringen som finns,det finns absolut ingen anledning till att tacka nej till smärtlindring och plåga sig själv. Det gör ont ändå.

Frågor från anonyma:

Hur är det med kärlekslivet efter förlossningen?
När man har blivit mamma och pappa så är det lätt att glömma bort att man faktiskt är ett par också. All tid och alla tankar går till den lilla varelsen som man har skapat. Jag kan säga det att vårat kärleksliv var helt som bortblåst ett bra tag och det tar tid att hitta tillbaka till varandra. Sen att man blir väldigt skadad i underlivet när man föder gör det ju inte lättare att få igång kärlekslivet. Ge det tid, ge varandra tid och uppmärksamma varandra. Det räcker gott med en kram, en blick eller bara en klapp på kinden för att man ska känna sig mycket bättre.


Hur förbereder man sig för att bli mamma, få barn och bli en familj?
Det går nog aldrig att förbereda sig, det är bara att ta emot barnet och ta dagen som den kommer. Barnet behöver inga materiella ting mer än kläder och det mest nödvändiga. Barnet behöver kärlek och ännu mer kärlek.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback